Betonmast Trøndelag er tildelt kontrakten for utvidelse av passasjerterminalen «Pir Vest» ved Trondheim lufthavn Værnes.
Prosjektet gjennomføres som en totalentreprise med en kontraktsverdi på cirka 60 millioner kroner.
Utvidelsen av Pir Vest er en strategisk investering for å imøtekomme økt passasjertrafikk og muliggjør effektiv betjening av større kode C-fly som Boeing 737 og Airbus A320. Prosjektet innebærer en forlengelse av dagens terminalbygg med cirka 70 meter, der design, takform, fasadeuttrykk og materialbruk videreføres i tråd med eksisterende arkitektur.
Daglig leder i Betonmast Trøndelag sier at tildelingen av kontrakten er meget gledelige nyheter i et svært krevende marked med tøff konkurranse.

– Det er spesielt gledelig at vi fikk topp score på alle kriterier i et svært jevnt felt på pris. Takk til hele teamet som har stått på lange dager. Vi gleder oss til å ta fatt på jobben, sier daglig leder Tom Utvik i Betonmast Trøndelag.
Terminalutvidelsen blir på cirka 1.000 kvadratmeter på plan 1 med 3 nye gater samt vil ha et kjellerareal på cirka 800 kvadratmeter som skal ivareta funksjonene for varelager, tekniske installasjoner og et fremskutt varemottak med adkomst fra separat nedkjøringsrampe. Utvidelsen etableres og dimensjoneres slik at en senere påbygging av en 2. etasje vil kunne være mulig.
– Betonmast Trøndelag har gjennom tilbudsprosessen vist en solid oppgaveforståelse og har en konkurransedyktig pris. Det var hard konkurranse mellom seks kompetente tilbydere, skriver Avinor i en pressemelding.
– Vi ser fram til et tett og godt samarbeid med Betonmast i dette prosjektet, sier Avinors prosjektleder Øystein Halvorsen via meldingen.
– Tildelingen er et første viktige skritt for økt kapasitet frem mot realiseringen av en senere større ønsket terminalutvidelse ved Trondheim lufthavn Værnes for å kunne møte forventet passasjervekst, sier lufthavndirektør Marit Helene Stigen.
Utvidelsen tilknyttes eksisterende energisentral for vannbåren varme. Den foreløpige målsetningen er byggestart senest 1. juni 2025.
Terminalutvidelsen skal etter planen stå ferdig og kunne åpne for kommersiell trafikk i løpet av sommeren 2026.
Prosjekteringen starter umiddelbart.